Registered: Apr 2002
ahhhhhhhhhhhhhhhhhhr
men ja visste att det var en barnsjukdom... var jag däremot inte kopplade på var att "Jag får krupp-uttrycket" kom ifrån det me sjukdomen... suck... aaa, menja fattar.. nu.. dum ja e som inte tänkte längre.. morrrrrrrrrrr
jaja, scul ja ger mig
Jun-15-2003 22:06
mindshooter
Neverchanging avatar
Registered: Nov 2000
Håller på att skaffa nytt legg nu..mitt förra blev stulet för några år sedan.... då behöver man iaf Personbevis och sådant tjaffs...lyckades leta mif fram på riksskatteverkets hemsida och hittade en sida där man kan beställa hem detta genom internet..mycket smidigt...tänkte dela med mig av adressen....är juh rätt ofta man behöver ett sådant
på tal om den diskussionen om neger o.s.v. Jag funderar över de som använder ordet neger... kallar de alla mörkhyade (alltså mörkhyade.. inte typ.. personer t.ex. från Libanon...Iran eller Irak...) för negrer eller just de som är riktigt mörkhyade? t.ex. från Etiopien. eller även personer som är från Indien..?? Människor från Indien har ju t.ex. en väldigt fin brunfärg, men jag antar att de personerna inte kallar dem för negrer..
Min fråga är då.. vad kallar de personerna (som anv. ordet negrer) de människor som är från Indien t.ex? Förmodligen inte negrer som sagt.. utan "mörkhyade"? Och varför kan man inte säga mörkhyad om en person från Etiopien lika gärna? undrar lite lätt bara..
Originally posted by Glorie
på tal om den diskussionen om neger o.s.v. Jag funderar över de som använder ordet neger... kallar de alla mörkhyade (alltså mörkhyade.. inte typ.. personer t.ex. från Libanon...Iran eller Irak...) för negrer eller just de som är riktigt mörkhyade? t.ex. från Etiopien. eller även personer som är från Indien..?? Människor från Indien har ju t.ex. en väldigt fin brunfärg, men jag antar att de personerna inte kallar dem för negrer..
Min fråga är då.. vad kallar de personerna (som anv. ordet negrer) de människor som är från Indien t.ex? Förmodligen inte negrer som sagt.. utan "mörkhyade"? Och varför kan man inte säga mörkhyad om en person från Etiopien lika gärna? undrar lite lätt bara..
Jag gör så
Iran, Irak, Libanon, Norr-Afrika -> Araber
Pakistan, Indien, Sri Lanka -> Hindi
Central och Sydafrika -> Negrer
Brasilien och Sydamerika -> Latino
Originally posted by ScuL
Jag gör så
"Araberna" i min förra klass, hatade att man kallade dem för araber fast dem var från Syrien o Libanon
Dem menade att d e bara muslimer som kallas för araber och att dem ska kallas för Syrianer...
för mig är dom araber iaf
Jun-16-2003 23:02
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
quote:
Originally posted by ScuL
Jag gör så
Det är en bråkdel av världens invånare som ligger här under. Har du namn för alla? Vad kallas europeer? Varför inte kalla människor för människor?
Jun-16-2003 23:02
mindshooter
Neverchanging avatar
Registered: Nov 2000
quote:
Originally posted by Aendy
Det är en bråkdel av världens invånare som ligger här under. Har du namn för alla? Vad kallas europeer? Varför inte kalla människor för människor?
varför inte kalla trance för musik?
människan lever efter att kategorisera och sätta namn på allt för att lättare kunna beskriva olika saker och för att hålla ordning och reda.
Men jag håller med dig vi är alla bara människor med olika hud-förutsättningar i grunden...
Jun-16-2003 23:04
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
jag har aldrig menat det diskriminerande.
du vet, jag bor i en land som har massor av immigranter.
man behöver en ord för att veta skillnad mellan andra rasser.
flera rasser har deras egna kultur och traditioner, man kan inte bara kasta de ihopp och kallar de 'människor' eftersom de faktiskt är annorlunda.
vi har faktiskt en karta för den här saken.
det var en poster som består av två kartor.
första visade världen med kontintenten i flera färger.
andra visade världen men indelad pga kultur.
ska leta på nätet om jag kan finna den.
hmmm, Jag håller me Aendy.. alla e ju människor såklart..men även Scul skrev nå bra nu på slutet människor är ju olika... när det gäller...kultur, traditioner och så....Och så håller ja me Mindshooter.. människan kategoriserar ju gärna...det gör man... mjaa...
hum hum
Idag ringde min mamma och har fixat jobb till mig hemma i s-vall hela juli och första veckan i augusti! weeeeeee!!! Det betyder att min pappa kan hjälpa mig att dra saftiga avdrag på deklarationen, eftersom jag är skriven i LKPG d.v.s. reseavdrag plus den nya lagen för matersättning 90 kr/dag! Härligt....
Jun-17-2003 11:42
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™
Registered: Apr 2001
Över midsommar helgen ska jag ner till min bästa vän Sara...hon har precis flyttat ihop med sin kille i Trollhättan.
Hon har ju märkt hur jäkla glad och upprymd jag blir när jag vart på trance fest så hon vill ju såklart hänga på nån gång för att se hur det är och hon kommer förmodligen följa med till Jönköping när Thrillseekers lirar (om dom ville bara komma med biljettförsäljning snart och göra lite reklam om det så nån kommer)
Men nu iaf så ska jag sammla ihop ett par trance cds som hon har bett om för att hon e nyfiken....
Nu vill jag alltså ha lite små förslag som jag bara inte får missa (gammalt & nytt) för att lyckas konvertera henne från en rocker till trancer Envis tjej men man kan ju kanske få henne att digga detta mer iaf.
..... // Steve
[edit] Kom just på denna "Yahel - Voyage" .... det är en härlig känsla att låta nån ta sin oskuld på just den... Fan bra låt !