Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > DJ Talk
Pages (74): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 [72] 73 74 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Frenkieee
mighty real



Registered: Sep 2005
Location: Breda, the Netherlands

Jezus wat een dooie draad. Ik zal het maar weer eens doen opleven dan:

Ik ben al een stevig aantal jaren een echte EDM-addict. Ik luisterde alleen, draaide zelf nooit. Heb nu toch het idee opgepakt om wat te gaan draaien, samen met een maatje van me. Ik verzorgde altijd al veel muziek voor mn vrienden (ik download een hoop en maak cd's voor ze) en tegenwoordig ook voor de Restaurant&Bar waar ik werk. Als de gasten weg gaan, gaat de muziek aan.. Nou willen we daar binnenkort een avondje gaan draaien, maar ik heb nog 0,0 ervaring.

Goed, dat was de intro. Het idee is nu:
We kunnen binnenkort van iemand 2 Pioneer CDJ200 en 1 Pioneer DJM800 lenen, zodat we een week kunnen gaan oefenen en dingen uitproberen. Als dat lukt en we kunnen echt aan een avondje draaien gaan denken, zijn er natuurlijk nog een hoop dingen die wij ons afvragen.
- De CDJ200 speelt ook mp3 af. Kunnen we gewoon cd's branden met mp3 of maakt dit wezenlijk verschil met 'normale audio' cd's?
- Wat kun je het beste op een cd zetten, naast titel, speeltijd, bpm e.d.
- Wat voor nummers zet je normaal op een CD? Ik, als fan van Pryda, zou Pryda-platen bij elkaar op 1 CD gooien maar dan neem ik aan dat je die niet in elkaar over kunt mixen.. of kun je met de CDJ200 een nummer in het geheugen zetten om vervolgens een ander nummer van dezelfde CD te gebruiken? (miss is het handig als ik eerst de gebruiksaanwijzing lees, al heb ik die nog niet. Daarom is miss een goede tutorial wel aan te bevelen. Iemand een goede link?)

Of als iemand gewoon wat basic tips voor beginners kan geven, dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

Old Post Jan-11-2008 11:54  Netherlands
Click Here to See the Profile for Frenkieee Click here to Send Frenkieee a Private Message Add Frenkieee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Asperge
House DJ



Registered: Mar 2002
Location: Leiden

Je kan idd cd's met mp3 branden maar dat doe ik nooit omdat ik het zelf lastig zoeken vind. Bovendien ziet het er niet uit als je met 2 cdtjes een tent binnen komt lopen

Ik zet alleen het nr van de track op cd, de naam van de artiest en en titel + evt remix op de cd, meer heb je toch niet nodig? speeltijd zie je op de cd speler wel staan en als het goed is ken je na verloop van tijd veel nrs uit je hoofd (qua opbouw, breaks etc). BPM, tja waarom zou je dat willen weten als je je platen kent?

je kan idd nrs van 1 artiest bij elkaar gooien als je nu een hele nieuwe cd collectie in elkaar wilt flansen. zelf werk ik gewoon chronologisch in mijn cd map. de oude house cds vooraan en steeds nieuwere cds verderop in mijn map. ik brand mijn cds 2x zodat je altijd over kan mixen.

En tutorials? Misschien handig om even iets in te lezen maar je moet gewoon lekker met die dingen gaan spelen, zo ben ik ook begonnen (en af en toe zon effectenfilmpje bekijken om te zien hoe de pro's vette effecten doen )

Tips om te beginnen:
heel veel oefenen, je kan niet binnen 5min perfecte overgangen maken. begin eens met 2 dezelfde nrs om het gevoel te krijgen hoe je moet mixen.

Zorg eerst dat de platen dezelfde snelheid hebben, anders gaat het klinken als een paar schoenen in een droger en dat is niet mooi Gehoor hiervoor moet je ontwikkelen en komt neer op heel veel oefenen. Mocht je nou niet horen of een plaat sneller/langzamer gaat, probeer het dan eens met 2 platen in een koptelefoon. Ook tellen van kan wel eens helpen

let ook op blokken. een blok is (8x4) 32 tellen en dan komt er meestal een instrument bij (bij de opbouw) of gaat er een instrument af (bij de uitloop). gooi de plaat die je erin wilt mixen erin (cue hem aan het begin van een blok) op het moment dat een nieuw blok begint bij de plaat die er al in zit. zo krijg je dus dat er bij de inkomende plaat steeds meer geluiden bijkomen en bij de uitlopende plaat steeds meer geluiden verdwijnen.

Verder tijdens een overgang beetje met de equaliser spelen. Draai de bas van plaat b omhoog en van plaat a(uitlopende plaat) omlaag. Speel hiermee en je krijgt na veel oefenen hier wel een goed gevoel voor van wat mooi klinkt en wat niet

Beetje warrig verhaal zo maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Meer vragen mag altijd


___________________
DJ Arjan Kreischer.com is online!

Old Post Jan-11-2008 12:25 
Click Here to See the Profile for Asperge Click here to Send Asperge a Private Message Visit Asperge's homepage! Add Asperge to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MennoB
Not Addicted Yet



Registered: Jan 2002
Location: Eindhoven

Misschien kleine tip voor het branden:

Ik zou branden met Nero en daar de juiste artiestennaam en tracktitel invullen. Deze krijg je dan namelijk te zien op de display van de speler (tracktitel dan).

Bij het branden met o.a. Windows Media Player krijg je geen 'Cd-Text' tezien..

Old Post Jan-11-2008 14:48  Netherlands
Click Here to See the Profile for MennoB Click here to Send MennoB a Private Message Add MennoB to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
magrec
Kleinenberg addict



Registered: Mar 2001
Location: holland

Sowieso als je veel tracks op 1 cd gaat branden gewoon een kopie van maken kun je altijd tracks mixen die je wilt en als je cd naar de K is kun je snel overstappen naar de 2e cd.

Goed, mixen met cd's moet je wel snel kunnen leren. Pioneer geeft een vrij nauwkeurige weergave van de bpm .


___________________
Tiësto is Walt Disney Dance. Thematische Pretparkhouse voor avondvullend amusement.

Old Post Jan-11-2008 17:04  Christmas Island
Click Here to See the Profile for magrec Click here to Send magrec a Private Message Add magrec to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Asperge
House DJ



Registered: Mar 2002
Location: Leiden

quote:
Originally posted by magrec
Sowieso als je veel tracks op 1 cd gaat branden gewoon een kopie van maken kun je altijd tracks mixen die je wilt en als je cd naar de K is kun je snel overstappen naar de 2e cd.

Goed, mixen met cd's moet je wel snel kunnen leren. Pioneer geeft een vrij nauwkeurige weergave van de bpm .


Dat verschilt per speler heb ik weleens gemerk, ik heb soms weleens dat ik te lam ben om te draaien en dan word ik erg lui dan zet ik de CDJ1000 zo dat hij net op 130 (bv) springt, dus 129+de kleinst mogelijke pitch om op 130 te komen, als je dat dan bij de andere cdj1000 ook doet zit je wel ongeveer goed maar dit werkt zeker niet altijd. Misschien zit er een minieme afwijking in het ijkingsmechanisme ofzo.

Verder is dit een kutsystem om te mixen, op je oren werkt het beste


___________________
DJ Arjan Kreischer.com is online!

Old Post Jan-11-2008 21:11 
Click Here to See the Profile for Asperge Click here to Send Asperge a Private Message Visit Asperge's homepage! Add Asperge to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MennoB
Not Addicted Yet



Registered: Jan 2002
Location: Eindhoven

Leuk die metertjes.. Fijn om grof te schatten bij welke pitch je ongeveer moet zijn. Maar verder werkt het het beste op gehoor.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: klinkt echt goed deze mix, maar beide bpm meters staan niet gelijk, dus eigenlijk doe je het niet goed! Hahaha.. Het gaat toch om het geluid dat je er uit probeerd te halen, niet om die achterlijke metertjes..

Old Post Jan-11-2008 22:05  Netherlands
Click Here to See the Profile for MennoB Click here to Send MennoB a Private Message Add MennoB to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Asperge
House DJ



Registered: Mar 2002
Location: Leiden

quote:
Originally posted by MennoB
Leuk die metertjes.. Fijn om grof te schatten bij welke pitch je ongeveer moet zijn. Maar verder werkt het het beste op gehoor.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: klinkt echt goed deze mix, maar beide bpm meters staan niet gelijk, dus eigenlijk doe je het niet goed! Hahaha.. Het gaat toch om het geluid dat je er uit probeerd te halen, niet om die achterlijke metertjes..


Idd


___________________
DJ Arjan Kreischer.com is online!

Old Post Jan-11-2008 22:38 
Click Here to See the Profile for Asperge Click here to Send Asperge a Private Message Visit Asperge's homepage! Add Asperge to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Frenkieee
mighty real



Registered: Sep 2005
Location: Breda, the Netherlands

Thanks voor de tips voor zover! Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik wel goed met maten ben. Het zal iig erg veel oefenen worden, hopen dat het een beetje gaat lukken

Last edited by Frenkieee on Jan-15-2008 at 16:09

Old Post Jan-14-2008 16:52  Netherlands
Click Here to See the Profile for Frenkieee Click here to Send Frenkieee a Private Message Add Frenkieee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
magrec
Kleinenberg addict



Registered: Mar 2001
Location: holland

Het is een goede indicatie, soms heb ik ook wel dat een track 150 bpm krijgt maar 90% klopt het, gehoor is uiteindelijk het beste. Daarom adviseer ik om met platen te leren draaien. CD's is daarna een piece of cake.


___________________
Tiësto is Walt Disney Dance. Thematische Pretparkhouse voor avondvullend amusement.

Old Post Jan-14-2008 18:41  Christmas Island
Click Here to See the Profile for magrec Click here to Send magrec a Private Message Add magrec to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Asperge
House DJ



Registered: Mar 2002
Location: Leiden

Qua beatmatching miss wel het beste ja maar toen die overstap vinyl -cdj plaatsvond vond met platen draaien nog wel makkelijker eigenlijk. Komt doordat ik altijd afremde door het metalen pinnetje in het midden van de plaat in te knijpen en die zit niet op de cdj1000. Toen die uit kwam moest ik opeens die platter achteruitgaan draaien

Maarja naar verloop van tijd went alles, ook de cdj1000


___________________
DJ Arjan Kreischer.com is online!

Old Post Jan-16-2008 12:41 
Click Here to See the Profile for Asperge Click here to Send Asperge a Private Message Visit Asperge's homepage! Add Asperge to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MennoB
Not Addicted Yet



Registered: Jan 2002
Location: Eindhoven

Bij een platenspeler rem ik meestal af door mijn vinger tegen de platter aan te 'drukken'. Bij echt hele kleine verschillen rem ik wel af door in de pin te 'knijpen'. Een plaat versnellen doe ik altijd door de plaat op de sticker in het middel vooruit te duwen.

Bij cd spelers doe ik eigenlijk precies hetzelfde.. Alleen druk ik nu niet tegen de platter maar draai ik deze achteruit. Een nummer versnellen doe ik nog steeds door de cd speler van bovenaf naar voren te 'duwen'. Ik heb mijn cd spelers dan ook altijd op de CDJ stand staan ipv de Vinyl stand.

Old Post Jan-17-2008 12:31  Netherlands
Click Here to See the Profile for MennoB Click here to Send MennoB a Private Message Add MennoB to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
TranceFool
Rollin´ Rhythms



Registered: Jan 2001
Location: Rotterdam

quote:
Originally posted by MennoB
Bij een platenspeler rem ik meestal af door mijn vinger tegen de platter aan te 'drukken'. Bij echt hele kleine verschillen rem ik wel af door in de pin te 'knijpen'. Een plaat versnellen doe ik altijd door de plaat op de sticker in het middel vooruit te duwen.

Bij cd spelers doe ik eigenlijk precies hetzelfde.. Alleen druk ik nu niet tegen de platter maar draai ik deze achteruit. Een nummer versnellen doe ik nog steeds door de cd speler van bovenaf naar voren te 'duwen'. Ik heb mijn cd spelers dan ook altijd op de CDJ stand staan ipv de Vinyl stand.

Als je de plaat versnelt door de plaat in het midden vooruit te duwen, krijg je volgens mij toch al snel een 'whoooop-effect', zeker als er al een klein beetje melodie inzit, ofniet? Ik gebruik eigenlijk dezelfde techniek als met afremmen net als jij doet maar dan andersom; de platter vooruit duwen. Ook gebruik ik wel eens de pitch; je nagel op de plek van de pitch drukken en dan kort naar boven of beneden.
Maar ieder zn eigen techniek natuurlijk


___________________
Latest mixes: http://soundcloud.com/rhorjus

Old Post Jan-18-2008 10:49  Netherlands
Click Here to See the Profile for TranceFool Click here to Send TranceFool a Private Message Add TranceFool to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > DJ Talk
Post New Thread    Post A Reply

Pages (74): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 [72] 73 74 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackSome acid track [2006] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMINDMASTER - Therapie (pedro del mar mix) [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 08:32.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!